Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ruth kammade hem Reklamcupen

Publicerad: 18 Augusti 2009, 11:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Ruths annons för Tekniska Muséet vann Dagens Nyheters tävling. Vann rätt annons? Rösta på Dagenmedia.se.


Annonsen stod i finalen mot McCann Malmö och kunden Microsoft.

Till skillnad från de övriga deltävlingarna avgjorde DN:s läsare vem som skulle vinna finalen. Enligt sajten har 428 personer lämnat sin röst. Av dem tyckte 316, eller tre av fyra, att Ruth skulle vinna.

Juryn, som röstade fram vinnarna tidigare i tävlingen, har skrivit en motivering till varför annonsen vann.

”Det krävs ingen Einstein för att förstå annonsen för Tekniska museet. Det perfekta hantverket gör igenkänningsfaktorn hög och charmfaktorn minst lika stor. Annonsen är ett skolexempel på att det enkla ofta är det geniala”, löd motiveringen.

Juryn:

Hanna Björk, copywriter, Åkestam Holst, Helena Svärd, art director, ANR.BBDO, Annika Wink, marknadschef, DN, Fredrik Simonsson, art director, DDB, Mattias Dahlqvist, art director, Garbergs, Ulf Eriksson, copywriter, Hilanders.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.