Kampanjer
RSF i kritisk kampanj mot OS-sponsorer
Publicerad: 3 februari 2022, 14:33
”Vi uppmanar företagen att inte bli medlöpare i regimens propaganda”, säger Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige.
Reportrar utan gränser släpper kampanj riktad mot varumärken som sponsrar OS i Kina. ”De företag som bidrar till finansieringen av vinter-OS kan inte avsäga sig ansvaret för hur spelen kommer utnyttjas av den kinesiska regimen”, säger Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige.
Ämnen i artikeln:
Reportrar utan gränserFredagen den 4 februari invigs vinter-OS i Kina. Inför invigningen släpper Reportrar utan gränser (RSF) en internationell kampanj i syfte att belysa att pressfriheten och yttrandefriheten förtrycks i landet.
LÄS ÄVEN: Pandemi och diktatur: 7 mediehus om hur de hanterar OS i Kina
Kampanjen, som består av bilder i sociala medier, riktar sig mot OS-sponsorer där reklambudskapen från Internationella olympiska kommitténs sponsorer har kapats.
– De företag som bidrar till finansieringen av vinter-OS kan inte avsäga sig ansvaret för hur spelen kommer utnyttjas av den kinesiska regimen. Vi uppmanar företagen att inte bli medlöpare i regimens propaganda och dölja de övergrepp på yttrandefriheten som pågår i Kina, säger Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige, i ett pressmeddelande.
Samsungs slogan ”Express yourself” har exempelvis gjorts om med svaret: ”In China you can't express yourself if you're a journalist”. Andra varumärken som fått sina slogans kapade är jätteannonsören P&G, Panasonic, Visa, Omega, General Electric och Airbnb.
Kina ligger på plats 177 av 180 i RFS:s pressfrihetsindex 2021.
Bild 1/7