Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Rosa bandet kopplas upp

Publicerad: 3 oktober 2017, 05:30
Uppdaterad: 2 oktober 2017, 15:35

Bild 1/3  Helena Torsler Andersson, som upptäckte in bröstcancer mellan två mammografier, bär det interaktiva rosa bandet. I dag är Helena Torsler Andersson färdigbehandlad och gläds åt barn, barnbarn och sin trädgårdsodling. Foto: Carlos Zaya

I årets kampanj riktar Cancerfonden fokus på ensamhet. "Genom kampanjen vill vi få ord och tankar att övergå i handling", säger generalsekreteraren Ulrika Årehed Kågström.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenRosa Bandet

Oktober månad är här och Rosa Bandet-kampanjen är i full gång. I år lanserar Cancerfonden kampanjen "Skänk en tanke" för att uppmärksamma den ofrivilliga ensamheten som drabbar både patienter och närstående.

Genom den digital kampanjen kan man via Cancerfondens sajt "skänka en tanke" som lyser upp det digitala rosa bandet som kommer bäras av ett tiotal personer som på något sätt berörs av cancer. Med fingret eller muspekaren kan man skapa ett mönster som sedan lyses upp på de digitala banden. Forskningsminister Helene Hellmark Knutsson och tv-och radioprofilen Laila Bagge är två av dem som kommer bära banden under oktober månad.

Ulrika Årehed Kågström är generalsekreterare för Cancerfonden och berättar mer om idén bakom kampanjen.

– Det här är en digital aktivering som vi kallar ”Skänk en tanke”. Vi vet att drygt 61 000 presoner får en diagnos. Både den som får diagnosen men även närstående, familj och kollegor drabbas. Många vittnar om en ofrivillig ensamhet, vi tycker att ingen ska behöva möta cancer ensam. Genom kampanjen vill vi få ord och tankar att övergå i handling genom att man kan skänka en tanke digitalt.

Hur har ni valt ut de personer som bär banden?

– Det är en blandning mellan kända personer och okända personer. Det är till exempel en medarbetare här hos oss och forskningsminister Helene Hellmark Knutsson som alla har en nära koppling till cancer på något vis.

Varför är det bara tio personer som kan få uppleva den digitala omtanken, varför inte alla?

– De personer som bär banden kommer synas i Cancerfondens sociala kanaler under oktober och dela med sig av all digital omtanke som skänks. För oss handlar det inte om att så många som möjligt ska kunna bära banden utan huvudsyftet är att lyfta kunskapen om vad man kan göra när någon i ens närhet får cancer. Det handlar om att få människor att visa att man finns tillhands. Det kan handla om en klapp på axeln eller att gå över med en matlåda. Det är oftast svårt att ta det där första steget och man visar kanske inte alltid att man tänker på personen.

Hur viktig är oktober månad för Cancerfonden?

– Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer bland kvinnor och drygt 8000 drabbas varje år. Fortfarande finns det en alldeles för hög andel som dör varje år, ungfär 1500, så det är otroligt viktigt för oss att sprida kunskap och samla in pengar till all typ ac cancerforskning. Bara genom forskning kan vi besegra cancer.

Vad har du mött för reaktioner på kampanjen hittills?

– Reaktionerna har varit otroligt positiva. En av de som bär bandet är medarbetare här hos oss och genomgår en tuff behandling. Hans band har glittrat och lyst upp under dagen och han säger att det värmer att se att folk tänker på honom.

Bakom konceptet står Wenderfalck och det interaktiva rosa bandet är utvecklat av PeoplePeople.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CancerfondenRosa Bandet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.