Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

RON fäller skidreklam: "Framställer kvinnor på ett nedvärderande sätt"

Publicerad: 16 januari 2014, 09:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Annonsen från XXL Sport & Vildmark fälls eftersom damskidorna inte fokuserar på teknisk prestanda.


XXL Sport & Vildmark marknadsför herrskidorna som genialiskt, tekniskt utrustade som fungerar utmärkt på hela berget, medan damernas var lätta att svänga och carva enkelt i pisten med.

"Texten under damskidorna ger intryck av att kvinnor ska åka skidor i pisten och ha skidor som är lätta att svänga med. Texten fokuserar inte på teknisk prestanda. Skillnaderna i beskrivningarna motiveras såvitt nämnden kan bedöma inte av produkterna i sig. Nämnden finner att texterna, som publicerats i direkt anslutning till varandra i annonsen, förmedlar en stereotyp syn på könsrollerna vilket framställer kvinnor på ett nedvärderande sätt", skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, i sitt uttalande.

Det var en privatperson som anmälde reklamen, efter att ha sett den i Vestmanlands Läns Tidning.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev