Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Röda Korset hjälper barn hitta hem

Publicerad: 2 Maj 2011, 05:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Hjälporganisationen går i veckan ut med sin första kampanj signerad Naked. Målet är återförena splittrade familjer.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetNaked

Det är den 5 maj som kampanjen – som alltså är det första samarbetet med Naked i år – har premiär.

Syftet är att påverka lagstiftningen så det blir lättare för splittrade familjer att återförenas samt att samla in pengar till Röda Korsets verksamhet.

Förutom att gå i populär- samt dags- och kvällspress går kampanjen också utomhus och online.

– Kampanjen handlar om barn som brutalt skiljts från sina syskon och föräldrar och alla kan nog förstå hur akut läget är för dem. I kampanjen vill vi få människor att föreställa sig hur det skulle kännas ifall det här drabbade dem själva, och på så sätt få dem att bidra med en summa till återföreningsarbetet, säger Andreas Jansson, kommunikationschef på Röda Korset i ett pressmeddelande.

Kampanjens visuella del är ett sönderrivet foto som visar verkliga familjer som splittrats på grund av krig och katastrofer - men som sedan återförenats i Sverige tack vare Röda Korset.

– Det är en stark symbol och något som alla kan relatera till. Att se något så laddat som ett familjefoto som är iturivet stör ögat och kan väcka tanken. Man ska känna att man vill bidra till att detta görs ogjort igen. Att man vill laga fotografiet och få ihop familjen igen, säger Fredrik Preisler, creative director på Naked i ett pressmeddelande.

Röda Korsets största samarbetspartner är Ica och kampanjen kommer också att synas i 1 350 Ica-butiker.

– Att kunna återförenas med sin familj eller närstående är den viktigaste frågan efter en katastrof eller konflikt, och därför känns den här insamlingen extra angelägen, säger Peter Wigstein, sponsorchef Ica Sverige i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetNaked

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev