Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Röda Korset debatterade Årets Julklapp med HUI

Publicerad: 25 November 2014, 09:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Röda Korset och Le Bureau ifrågasätter HUI:s val av Årets Julklapp. I en kampanj nominerar organisationen "Matpaket till Syrien" till utmärkelsen.


Ämnen i artikeln:

Röda Korset

Idag blev det klart att aktivitetsbandet har utsetts till Årets Julklapp 2014.

Samtidigt rullar en kampanj från Röda Korset, där organisationen ifrågasätter HUI Researchs val och istället lobbar för "Matpaket till Syrien", som enligt Röda Korset uppfyller alla kriterier.

Ett öppet brev till HUI har bland annat publicerats som annons i Expressen och Aftonbladet i söndags. Röda Korset har även tagit fram en animerad film.

Under förmiddagen fick kampanjen uppmärksamhet när Röda Korset debatterade Årets Julklapp med HUI i SVT:s morgonsoffa.

– Julhandeln i Sverige beräknas i år omsätta nära 70 miljarder kronor, varav julklapparna står för en fjärdedel. Så lite som en hundradel av vår gemensamma julklappsbudget skulle kunna ge fler än två miljoner människor i Syrien basförnödenheter i en månad, säger Morgan Olofsson, kommunikationschef på Röda Korset, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ:

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Arbetsgrupp på Le Bureau:

• Martin Johansen, copywriter

• Anna Kask, art director

• Amanda Bermheden/Helena Trulsson, produktionsledare

• Gustaf Sehstedt, projektledare

• Claes Kjellström, planner

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Röda Korset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev