Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Robyn säljer sin Facebook-status

Publicerad: 29 november 2011, 12:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Gudrun Schyman, Miss Li och Robyn säljer alla varsin Facebook-status för att stödja organisationen Kvinna till kvinna i en kampanj för kvinnors rättigheter.


Kvinna till kvinna vill köpa 100 000 facebook-uppdateringar för att marknadsföra sin nya kampanj för utsatta kvinnor i världen. Budskapet sprids nu med hjälp av kända kvinnor via bloggar, Facebook och andra sociala medier.

För varje facebook-status som upplåts till kampanjen går en krona till organisationen Kvinna till kvinna.

– Vi vill att fler ska känna till att vi finns och därför satsar vi på den här kampanjen, säger Christina Hagner, kommunikationschef på Kvinna till kvinna till dagensmedia.se.

Reklambyrån Garbergs och produktionsbolaget Sticky Beat står bakom kampanjidén att nå ut med budskapet via Facebook.

– Vi hade en budget på 100 000 kronor, då kom Garbergs med förslag på hur vi skulle kunna göra något smart utan att behöva köpa dyra annonsutrymmen, säger Christina Hagner.

Först ut med att sälja sin status till kampanjmakarna är Robyn, Miss Li och Gudrun Schyman.

– Vi hoppas få stor draghjälp av kända personer som vill stödja kampen för kvinnors rättigheter, säger hon.

Kommer ni lyckas med att köpa 100 000 Facebook-uppdateringar?

– Vi kommer att behöva tid, det är inget som görs i en handvändning. Vi har inte satt någon deadline för när det ska vara klart heller. Men vi siktar högt, säger Christina Hagner.

Enligt Facebooks användarregler är det inte tillåtet att sälja uppdateringar.

– Följer man reglerna strikt så är det inte tillåtet, säger Jan Fredriksson, pr-konsult för Facebook i Sverige, och fortsätter:

– Men i det här fallet skulle det nog bli en diskussion mellan juristerna på Facebook om huruvida de gör det för sin egen personliga vinning eller inte, med tanke på att det handlar om välgörenhet och en kostnad på en krona. Om någon tycker att en status är oetisk eller inte följer reglerna kan man anmäla det till Facebook, säger han.

Arbetsgrupp

Garbergs

Ad – Lotta Mårlind

Copy – Johanna Reis

Digital Director – Sebastian Ramn

Produktionsledare – Anna Alfonzetti

Uppdragsgivare

-Kommunikationschef: Christina Hagner

-Insamlings ansvarig: Anna Carlsson Sigstedt

Produktionsbolag: Sticky Beat

Projektledare – Malin  Wärnfeldt

Produktionsledare: Camilla Nordgren

Utvecklare: Örjan Classon

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.