Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

RO: "Vi prövar fler ärenden än en domstol"

Publicerad: 25 Oktober 2013, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Reklamombudsmannen svarar på Sveriges Kvinnolobbys krav på lagstiftning mot sexistisk reklam – och anklagelserna om att vara en "tandlös" institution.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

I går skrev Dagens Media om Sveriges Kvinnolobby, som i en artikel på Aftonbladet debatt krävde att politikerna skulle ta könsdiskriminerande reklam på allvar – och lagstifta mot den.

Organisationen kallade också Reklamombudsmannen för "tandlös" och menade att de inte kan påverka företag. Gunilla Welander, jurist på RO svarar nu på kritiken.

– En av tankarna med självreglering är att näringslivet ska ta sitt eget ansvar, för att lagstiftning inte ska bli nödvändig, säger hon.

– Dessutom har ju vi ett tredelat uppdrag. Förutom att pröva om reklam bryter mot Internationella handelskammarens regler, så har vi också till uppgift att informera och vägleda. Den proaktiviteten finns ju inte hos en domstol, säger hon till Dagens Media.

Gunilla Welander menar också att RO prövar långt fler ärenden än vad en domstol skulle göra.

– Vi prövar omkring 300 ärenden om året och 45 procent av dem rör sexistisk eller könsdiskriminerande reklam, säger hon och fortsätter.

– Jag tror att det är mer effektivt med ett självsanerande system, vi kan också agera snabbt. Det gör ju att annonsören har en möjlighet att agera. Vid flera tillfällen har det skett att annonsörer ändrat eller avbrutit kampanjer när de fått veta att den anmälts.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev