Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

RO: Skidreklam är sexistisk

Publicerad: 22 januari 2014, 05:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Annonsören säljer extra tjocka skidor med bild på naken kvinna och ett lejon.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Det är Sveriges Kvinnolobby som anmält reklamen som nu fälls av Reklamombudsmannen. I skidannonsen, som visats på Winter Snows Facecooksida, syns en naken överviktig kvinna, ett rytande lejon och en skida.

Under skidan finns texten ”The Beauty of the beast” samt ”The award winning A-Lotta ski is fat, and it’s beauti­ful".

Anmälaren skriver: "Man skriver att skidan är ”fat” och ”beautiful”. Man kallar även skidmodellen för ”sultry beast”. Kvinnan som är större än super­smala modeller, står alltså för ordet ”fat” och lejonet är ”beast”. Den nakna kvinnan på bilden har ingenting med produkten att göra. Hon får representera ordet ”fat”. Denna objektifiering och nedvärdering av kvinnan är rent könsdiskriminerande."

Reklamombudsmannen går på Sveriges Kvinnolobbys linje och konstaterar att reklamen är könsdiskriminerande och att "kvinnan på bilden inte har något samband med den marknadsförda produkten skidor".

I ett yttrande skriver annonsören Fat-Ypus Skidor i Stockholm att reklamen inte var tänkt att användas i Europa utan endast var tänkt för den amerikanska marknaden.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev