Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

RO: Gymgrossistens kaffereklam sexistisk

Publicerad: 16 Augusti 2011, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

En kaffeannons från Gymgrossisten är könsdiskriminerande, anser Reklamombudsmannen. Men annonsen ligger fortfarande uppe på företagets sajt.


Ärendet handlar om en annons för kaffet Coffee-Coach från Nanox Nutriceuticals – och som följde med i ett reklamutskick från Gymgrossisten.

I annonsen ses en kvinna i vita underkläder ligga på en burk med kaffe medan en kostymklädd man står över henne med en kaffekanna.

Annonsen anmäldes av en privatperson och enligt Reklamombudsmannens bedömning är annonsen alltså könsdiskriminerande eftersom att kvinnan framställs som ett sexobjekt.

Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON group, som Gymgrossisten är en del av, håller med om att reklamen kan tolkas som diskriminerande.

– Det är absolut inte optimalt. Vi håller med om att den kan uppfattas så som anmälaren uppfattade den. Det här var en annons direkt från Nanox, men dessa annonser kommer inte vara med fler gånger, säger han till dagensmedia.se.

Trots att Gymgrossisten höll med anmälaren och trots att man i sitt yttrande till RO säger att man tänker åtgärda detta är annonsen i skrivande stund fortfarande uppe på Gymgrossistens sajt. När dagensmedia.se påpekar detta blir Fredrik Bengtsson förvånad.

– Gör den? Då ska vi ta hand om det. Detta kommer inte att förekomma igen, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.