Gå direkt till textinnehållet

RO friar "sexistisk" senapsreklam

Reklamen för "Johnnys senap" har fått anklagats för att vara sexistisk. Nu frias den av Reklamombudsmannen.

Det var med provokativa påståenden som "riktiga män äter inte sushi", "riktiga män friar inte" och "riktiga män bär inte deo" som Druvan ville vinna grillfantasternas hjärtan.

Men som dagensmedia.se kunde berätta i juli gjorde reklamen för "Johnnys senap" också folk rejält förbannade.

I de sociala medierna kallades reklamen både vidrig och manschauvinistisk. Samtidigt anmäldes den också till Reklamombudsmannen.

– Johnny's kan ha haft för avsikt att göra en reklam med glimten i ögat. Anmälaren anser dock att reklamen är könsdiskriminerande då den visar på en otidsenlig syn på könsrollerna och framställer män på ett schabloniserande sätt. Riktiga män är bara de som grillar och inte ägnar sig åt annan matlagning. Det är tråkigt att läsa och nedvärderande mot män, skriver anmälaren.

Men nu frias alltså reklamen av RO.

– Vi anser att det är tydligt att reklamen anspelar på den stereotypa före­ställ­ning­en om att det är manligt att grilla. Det är dock tydligt att reklamen innehåller ett visst mått av humor, och även om humorn inte uppskattas av alla finner Reklamombudsmannen att detta mildrar den stereo­typa framställningen, skriver RO.

"Johnnys senap" säljs av druvan medan marknadsföringen är framtagen av byrån The Fan Club.

Dante Thomsen

Publicerad 2011-09-01 10.18Uppdaterad 2015-12-06 15.00

Dela artikeln: