Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

RO fäller tuggmireklam dubbelt

Publicerad: 22 november 2011, 05:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Antula Healthcares tuggummireklam är både vilseledande och könsdiskriminerande, anser Reklamombudsmannen, som fäller reklamen.


Sex olika anmälare anmälde reklamfilmen för Vigo tuggummi, ett tuggummi med olika tillskott i form av vitaminer och mineraler.

I reklamfilmen pratar en speakerröst om tre olika sorterna av tuggummit samtidigt som olika saker faller ner framför skärmen.

När speakerrösten säger "Tugga Vigo Focus med koffein för bättre koncentration" ramlar pennor, tangentbord, glasögon med mera ner över skärmen.

Speakerrösten säger sedan "Tugga Vigo Active med magnesium för minskad trötthet" och olika sportredskap såsom racketar och fotbollar ramlar över skärmen.

Till sist säger speakerrösten "Tugga Vigo Beauty med betakaroten för att bibehålla sund hud" och olika skönhetsprodukter såsom nagellack och hårborstar trillar ner över skärmen.

Till sist syns tre personer, två män och en kvinna, i bild. De två männen snappar åt sig paketen med "Vigo Active" och "Vigo Focus" samtidigt som kvinnan tar paketet med "Vigo Beauty". Speakerrösten säger då bland annat "Active, Beauty eller Focus. Ta det tuggummit som passar just dig".

Fem av anmälarna anser att reklamen är könsdiskriminerande, eftersom att kvinnan ska vara snygg emedan männen ska vara skärpta och aktiva. Två av anmälarna anser att reklamen är vilseledande eftersom att den påstår att man kan bli snyggare eller smartare av att tugga tuggummi.

Annonsören säger i sitt utlåtande att reklamen inte är könsdiskriminerande. Detta eftersom att de valt att låta två av personerna i filmen vara män, trots att egenvårdsprodukter ofta har en kvinnlig kundkrets. De säger att de tror att produkterna kan tilltala både män och kvinnor.

Vad gäller att reklamen skulle vara vilseledande så säger annonsören att uttryck såsom "smart", "snygg" och "pigg" ska ses som reklamuttryck, men att effekterna av de kosttillskott som tuggummina innehåller har samband med dessa uttryck.

Reklamombudsmannen går dock på anmälarnas linje och finner att reklamen är både könsdiskriminerande, eftersom att den ger en stereotyp bild av könsroller, och vilseledande, eftersom att det inte är styrkt att tuggummina har de effekter som annonsören påstår.

I skrivande stund är dock reklamfilmen fortfarande uppe på företagets hemsida.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på Antula Healthcare för en kommentar.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.