Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

RO fäller tre företag

Publicerad: 24 September 2009, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

En spelsajt, The Phone House och Nya Byggymnasiet. Alla har de fällts av Reklamombudsmannen.


Reklamombudsmannen har fällt en annons för spelsajten www.bet-at-home.com. I annonsen syns två unga kvinnor, en rödhårig och en svarthårig. Copyn lyder ”Röd eller svart? Du väljer själv i vårat Online-Casino”.

Enligt en anmälare objektifierar annonsen kvinnor eftersom att man jämför dem med "färgerna på färgfälten i roulette, rött respektive svart, samt att de är klädda i utmanande kläder för att hamna i blickfånget”.

Reklamombudsmannen höll med, och fäller annonsen. Samma öde drabbar Nya Byggymnasiet. Den aktuella annonsen visar en bild på en byggarbetare, med copyn: ”Är du den som vill bli oumbärlig på jobbet? Med nästan 50 % praktik på företag har du redan halva inne, när du går ut alltså!”.

En anmälare har reagerat på ordvalet ”halva inne” eftersom annonsen riktar sig till unga, och menar att det kan leda till att färre flickor söker sig till utbildningen. Nya Byggymnasiet hävdade att uttrycket ”halva inne” i dag är allmänt använt och att man velat ”efterlikna ungdomars eget vardagsspråk”.

Reklamombudsmannen tycker inte att annonsen är könsdiskriminerande, men den fälls ändå eftersom den ”inte är utformad med vederbörlig känsla av socialt ansvar och den särskilda aktsamhet som ska iakttas i fråga om marknadskommunikation som riktas till barn och ungdomar”.

I The Phone Houses broschyr tillskrivs män och kvinnor en rad egenskaper som, enligt en anmälare och RO, är schabloniserande.

På torsdagen skickade dessutom Örebro Rättighetscenter ut ett pressmeddelande där man skriver att antidiskrimineringsbyrån anmält Clarion Hotel för sexistisk reklam. Annonsen, som publicerats i Nerikes Allehanda, marknadsför hotellets brunch och after work med en bild på en lättklädd kvinna.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.