Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

RO fäller Jultidningsförlaget

Publicerad: 10 januari 2013, 05:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Jultidningsförlaget Semics reklamfilm strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller Jultidningsförlaget Semic för en reklamfilm riktad mot barn som anses vara vilseledande.

På jultidningsförlaget.com visades en tecknad reklamfilm som visar hur barn som sålt jultidningar får dyra premier i form av biobiljetter, en laptop, en platt-tv och en mobil.

En privatperson, som själv sålt jultidningar åt företaget, anmälde reklamfilmen. Hen ansåg att den var vilseledande eftersom den ger intrycket av att alla som säljer jultidningar får dessa premier.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser att då reklamfilmen är tecknad och att det inte tydligt framfår exakt vilka premier som visas i filmen kan ett barn bli vilselett. Mp5-spelaren i filmen kan lätt förväxlas med en mobiltelefon och den bärbara DVD-spelaren med en laptop.

I reklamfilmen sägs det också "Allt jag behöver göra är bara att sälja lite böcker" och ”Julle är rätt lat men han tror att han skulle orka hålla på en halv dag i alla fall”. Reklamombudsmannens opinionsnämnd menar att annonsören bör vara särskilt försiktig med sådana påståenden när målgruppen för filmen är barn.

Nämnden anser därför att reklamfilmen inte uppfyller kravet på särskild aktsamhet för marknadskommunikation som riktas till barn och ungdomar. Därmed strider den mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation.

Jultidningsförlaget Semic har försvarat sig med att filmen schematiskt beskriver processen att sälja jultidningar.

Reklamen är producerad Jultidningsförlaget Semic i samarbete med Studio Gulo.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev