Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

RO fäller H&M för solbrännan

Publicerad: 20 september 2012, 06:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Efter hård kritik från Cancerfonden tvingades H&M be om ursäkt för sina ohälsosamt solbrända modeller. Nu fälls kampanjen också av RO.

Ämnen i artikeln:

H M

DT

Dante Thomsen


Det var Cancerfondens Yvonne Brandberg och Stefan Bergh som i maj i år levererade hård kritik mot H&M i en artikel på DN Debatt.

"Klädjätten befäster, inte minst hos unga människor, ett skönhetsideal som är livsfarligt", skrev de.

Efter debattartikeln tvingades H&M att be om ursäkt för kampanjen – som också anklagades för sexism.

Nu fälls den alltså även av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som anser att "reklamen är utformad med avsaknad av veder­börlig känsla för socialt ansvar".

RO håller däremot inte med om att reklamen är sexistisk eller könsdiskriminerande, men anser alltså att modellerna är alldeles för solbrända.

"Det är allmänt känt att en överdriven exponering av huden för solens skadliga strålar är skadligt och kan leda till hudcancer. Reklamen visar genom modellens kraftigt solbrända hud ett ideal som är skadligt att sträva efter", skriver nämnden i sitt yttrande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev