Kampanjer
RO fäller Frysmannen-reklam
Publicerad: 11 oktober 2012, 06:13
Reklamombudsmannen, RO, menar att den senaste reklamfilmen med Findus karaktär "Frysmannen" är vilseledande.
Findus inledde i våras sitt nya reklammanér, där de vill höja kunskapen om frysta livsmedel. Tillsammans med King och regissörerna Felix Herngren och Jakob Ström har de hittills tagit fram två filmer med det nya manéret.
I den senaste filmen dyker karaktären "Frysmannen" upp och säger bland annat att "De här frysta grönsakerna du har är bra mycket nyttigare än de färska som ligger där ", angående ett paket fryst basilika och ett fat med färska grönsaker.
Två privatpersoner har anmält reklamfilmen till Reklamombudsmannen då de anser att påståendet om att frysta grönsaker skulle vara nyttigare är felaktigt.
Findus säger i sitt yttrande till RO att frysta grönsaker visst kan ha ett högre näringsinnehåll än de grönsaker som köps i butik och företaget har dessutom lämnat in flera artiklar som de säger ska visa på detta.
De säger också att påståendet om att de frysta grönsakerna handlar om just de grönsaker som förekommer i filmen.
"Frysmannen säger därmed inte att frysta grönsaker generellt är nyttigare än de grönsaker som köps färska i butik, och även om han gjorde det, vore detta inte uppenbart felaktigt eller vilseledande", skriver de bland annat.
RO går dock på anmälarnas linje och menar att Reklamfilmen ger genomsnittstittaren intrycket att frysta grönsaker är nyttigare än färska.
"Nämnden finner att annonsören i den åberopade dokumentationen har visat att frysta grönsaker ofta har bevarat en högre halt av vitaminer och mineraler än färska grönsaker som har transporterats. Annonsören har däremot inte styrkt att så alltid är fallet. Reklamen är därför vilseledande", skriver RO.
Se reklamfilmen här.