Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

RO: båtreklam sexistisk

Publicerad: 31 mars 2014, 13:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Järnbröders båtreklam med bikiniklädda kvinnor är sexistisk, anser Reklamombudsmannen


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Det är på fasaden till annonsörens Järnbröders butik som den anmälda och nu fällda annonsen visats. Bilden, som ska marknadsföra ribbåten Brig, visar två kvinnor klädda i bikini, fotade bakifrån. Mellan kvinnorna syns båten, uppdragen på stranden.

Sveriges Kvinnolobby, som kampanjar mot sexistisk reklam, anser att kvinnorna på bilden framställs som rena sexobjekt då fokus är på kvinnornas kroppar. Anmälaren anser inte heller att det finns någon koppling mellan kvinnorna, sättet de skildras på och produkten som säljs.

Reklamombudsmannen går på Sveriges Kvinnolobbys linje och fäller annonsen för att vara könsdiskriminerande.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna genom sin klädsel, pose och exponeringen av deras kroppar fotograferade bakifrån i bildens fokus framställs som rena sexobjekt", står det i beslutet.

Annonsören Järnbröder, som fått yttra sig om anmälan, skriver att de är för jämställdhet mellan män och kvinnor och att de är noga med att visa lika mycket män som kvinnor i marknadsföringen.

"Många kvinnor älskar att solbada och vara på havet, både som passag­erare och som båtförare vilket annonsörens reklambilder tydligt visar".

Sveriges Kvinnolobby har även anmält en annan annons från samma annonsör, som visade en båt på sjön. På bilden syns kvinnor i bikini och en man i shorts som kör båten. Den reklamen frias av RO.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.