Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

RO-anmälare: Pricerunners reklam är osmaklig

Publicerad: 17 oktober 2017, 11:37
Uppdaterad: 18 oktober 2017, 05:54

Pricerunners reklam är diskriminerande, det slår RO fast i ett färskt beslut. Foto: Skärmdump från reklamfilmen

Honestys första reklamkoncept för Pricerunner fälls av RO. "Det är uppenbart att konceptet behöver bli tydligare", säger Pricerunners marknadschef.


Ämnen i artikeln:

HonestyPricerunner

Pricerunners reklam är diskriminerande mot personer med vissa syndrom och vissa funktionsnedsättningar. Det slår Reklamombudsmannen fast i sitt beslut idag.

Totalt har åtta privatpersoner anmält reklamen som består av två 30 sekunders långa reklamfilmer som sänts i TV4.

"Opinionsnämnden finner att karaktärernas utseende i filmerna kan anses likna utseenden som de syndrom som anmälarna nämnt kan orsaka. Vidare finner nämnden att vissa av karaktärerna i filmerna ger intryck av att ha någon funktions­nedsättning. Framställning­arna av karaktärerna är enligt nämnden nedvärderande för såväl personer som har syndrom som kan ge upphov till liknan­de utseenden som personer med vissa funktionsned­sätt­ningar", skriver RO i sitt beslut.

I den ena filmen medverkar en man vars ansikte har gjorts om så att han har långt mellan ögonen och en bred näsa. En annan yngre man visas även i filmen som ska föreställa hans kusin, den unga mannen har ett liknande manipulerat utseende. Även rösterna har gjorts om och förvrängts.

Även i den andra filmen medverkar två män med samma manipulerade utseende. Bakom reklamfilmen ligger byrån Honesty som vann uppdraget för Pricerunner i september i år.

Samtliga anmälare har reagerat på att man i reklamfilmerna gör sig lustig över personer med annorlunda utseende och funktionsnedsättning.

Oetisk, stötande, nedsättande, osmaklig och omdömeslös är ord som används till att beskriva reklamfilmerna.

Två av anmälarna menar att personerna i reklamfilmerna har förvrängts till att likna personer med Aperts syndrom. Dessutom menar anmälarna att personerna framställs som osmarta, vilket i sin tur förmedlar en nidbild om personer med den typen av syndrom.

I beslutet skriver Pricerunner att anledning till huvudpersonens utseende är att han har fått "split vision" efter att ständigt fokuserat på att jämföra produkter. Med "split vision" kan han följa flera priser på flera skärmar samtidigt.

I ett skriftligt uttalande från både byrån och Pricerunner skriver de båda att man behöver förtydliga konceptet.

– Konceptet handlar om Mr. Pricerunner, en folklig superhjälte som är oerhört bra på att jämföra saker med sin superkraft "split-vision". Efter att ha läst Reklamombudsmannens utlåtande är det uppenbart att konceptet behöver bli tydligare så att det inte lämnas utrymme för missförstånd. Honesty har fått i uppdrag att göra en re-design av konceptet till nästa omgång för att förtydliga ytterligare. Vi har självklart aldrig haft för avsikt att kränka någon utan vill tvärtom alltid inspirera till optimism och glädje, skriver Daniel Antell, marknadschef på Pricerunner, i ett uttalande till Dagens Media.

Emil Clase, projektledare på Honesty:

– Vi jobbar just nu på ett tydligare uttryck där hjältens och de omgivande karaktärernas superkrafter blir lättare att koda av. Vi har ett antal varianter ute för test och kommer ha en ny uppsättning karaktärer färdiga inom kort.

Läs en full beskrivning av beslutet och ta del av en av reklamfilmerna här.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HonestyPricerunner

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.