Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

RO agerar mot smygreklam i bloggar

Publicerad: 2 Augusti 2010, 05:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Blogg var reklam för dietprodukter. Nu fäller Reklamombudsmannen bloggen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerReklamombudsmannenAftonbladet.seROAftonbladet

Smygreklam i bloggar har varit en het fråga sedan bloggboomen tog fart - och flera skribenter har granskats av Konsumentverket.

Reklamombudsmannen fäller nu bloggen Kerstinsdietblogg, som enligt instansen enbart existerar för att göra reklam för två dietprodukter, Acai Berry och Colon Cleanse. Dock utan någon annonsmärkning.

"Reklamombudsmannen finner att det i bloggen enbart skrivs om två produkter och deras effektivitet. Det skrivs även om prisuppgifter samt rabattkoder för att köpa dessa produkter. Annonsören har inte på något sätt motbevisat att det inte rör sig om reklam för dessa produkter. Bloggen är därmed att betrakta som reklam", skriver RO.

Reklamombudsmannen fäller också en reklamfilm för Actimel. En anmälare har reagerat på att kvinnan i filmen utger sig för att vara konferensvärdinna, något som hon inte är i verkligheten. Dessutom heter hon något annat än vad som uppges i filmen, vilket, enligt Reklamombudsmannen, gör att tittarna får intrycket att "hon talar av egen erfarenhet, trots att detta i alla väsentliga avseenden inte är fallet".

Annonsören invände att kvinnan faktiskt dricker Actimel varje dag och har ett jobb där hon utsätts för mycket mänsklig kontakt, men det hjälpte alltså inte.

Reklamombudsmannen, en instans som infördes av Sveriges Annonsörer efter politikerhot om lagstiftning mot bland annat könsdiskriminerande reklam, har också behandlat annonser som placerats i vänsterpalten på Aftonbladet.se.

Enligt anmälaren är de allt för lika redaktionellt material, men Reklamombudsmannen anser att annonsmärkningen är tillräckligt tydlig. Så sent som i mars i år gjorde dock Reklamombudsmannen en annan bedömning i ett liknande fall, och fällde annonser för Expekt.com, som var placerade i högerspalten. Konsumentverket har också granskat - och friat - annonslösningen.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev