Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Risk vill släcka spelreklamen

Publicerad: 10 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 16:06

Riksförbundet Spelkontroll vill uppmärksamma ”omoralisk” marknadsföring av spel med kampanjen ”Släck spelreklamen”.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Riksförbundet Spelkontroll (RISK) arbetar i dag med tre spelpolitiska frågor, varav en är att få bort spelreklam som riktar sig direkt till barn och unga.

Mellan den 19 november och den 18 december genomför därför Risk kampanjen ”Släck spelreklamen”.

Riksförbundet samlar centralt in anmälningar av spelreklam för att sedan anmäla dessa vidare till Konsumentverket, Lotteriinspektionen, Reklamombudsmannen, Advertising Standars Authority (ASA) och Direktmarknadsföringsnämnden.

Genom kampanjen vill Risk åskådliggöra den ”omoraliska” marknadsföring av spel som riktas direkt till barn och unga. Alla lokalföreningar i Risk står bakom kampanjen.

”Vi vill tillsammans skicka en signal om att det finns problem som behöver åtgärdas. Detta särskilt med tanke på att en stor andel spelreklam är vilseledande, exempelvis i form av skyhöga bonusar med otydliga villkor”, skriver Risk i ett pressmeddelande.

Som Dagens Media tidigare skrivit om har civilminister Ardalan Shekarabi tillsammans med regeringen startat en utredning gällande en omreglering av spelmarknaden, som handlar om vilka bolag som ska få marknadsföra sig i Sverige.  Majoriteten av reklamen för spel om pengar i dag är för icke-reglerade bolag.

Risks åsikt är att man behöver agera omgående för att få till ett fungerande system avseende hur man marknadsför spel.

”Med andra ord att vi inför ett verkningsfullt främjandeförbud. Det skulle få stopp på stora delar av reklamen från bolag som inte har tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige”, skriver Risk vidare i pressmeddelandet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.