Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ring Sverige och prata med statsministern

Publicerad: 15 April 2016, 10:04
Uppdaterad: 15 April 2016, 12:03

Sveriges statsminister Stefan Löfven har anslutit sig till kampanjen The Swedish Number. Se han ta emot sitt första samtal.


Ämnen i artikeln:

The Swedish NumberStefan Löfven

Sedan lansering har The Swedish Number fått stor uppmärksamhet i Sverige och i övriga världen. Medier världen över har rapporterat om numret, bland annat brittiska The Guardian, USA Today och New York Times.

Dagens Media har skrivit flera artiklar om The Swedish Number, bland annat om spelet bakom lanseringen, och en intervju med pr-byrån bakom kampanjen, Cohn & Wolfes vd Marta Karlqvist.Totalt har över 17 000 svenskar laddat hem appen och svarar för Sverige och i skrivande stund har över 63 000 samtal inkommit.

Nu har kampanjen värvat en stor profil. Det är ingen mindre än Sveriges statsminister Stefan Löfven som anslutit sig. I ett klipp från The Swedish Number ses statsministern ta emot ett samtal. K

– Det var jätteroligt att svara för Sverige. För mig var det självklart att hjälpa till på ett hörn för att uppmärksamma Sverige som turistdestination. Besöksnäringen är oerhört viktig för oss och målet är att fler ska upptäcka allt Sverige har att erbjuda, säger statsminister Stefan Löfven i ett pressmeddelande.

Svenska turistföreningens vd Magnus Ling är inte helt oförståligt nöjd med att statsministern anslutit sig.

– Det är jätteroligt att den som svarar i telefonen verkligen kan vara vem som helst, det visar vi verkligen med det här. Vi har fört en dialog med Stefan och efter en del påtryckningar fick vi igenom detta. Besöksnäringen är viktig för Sverige, det tycker vi båda och detta har ju slagit stort och uppmärksammats utanför Sveriges gränser, säger Magnus Ling, generalsekreterare och vd på Svenska Turistföreningen till Dagens Media.

Byråerna bakom ideén är Ingo Stockholm, Cohn & Wolfe och Grey New York.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev