Ridderheims delikatesser har blivit taggade

2009-11-25 10:02 Amina Djemili  

Ridderheims delikatesser utvecklar sina produkters streckkoder.

Koderna ger konsumenten tillgång till en personlig produktbeskrivning av den lokala producenten. Allt som behövs är en mobiltelefon.

Delikatessproduktsföretaget Ridderheim har besökt sina lokala producenter, från Västerbotten genom Värmland till Skåne. Med sig har de haft kameror och låtit producenterna själva presentera sina produkter, hur de tillverkas och vad som är speciellt med dem.

– Det är kul att de här små rackarna, där hela familjerna är involverade och som verkligen brinner för sina produkter, själva får berätta om dem, säger Mikael Lith, kategoriansvarig på Ridderheims.

De personliga filmerna är ”taggade” till samtliga av delikatessföretagets konsumentförpackade produkter, genom streckkodslikande koder. På förpackningen är det beskrivet hur man laddar hem en applikation till sin mobiltelefon, för att sedan kunna se filmen.

Hur kommer det här att marknadsföras?

– Egentligen inte alls. Tanken är att man mer eller mindre ska upptäcka detta när man kommer hem, eller i butiken och bli nyfiken. Känslan i filmerna ska nå ända hem, säger Mikael Lith.

Alla filmer kommer att finnas tillgängliga på företagets hemsida. Att ladda hem en produktfilm kostar ingenting utöver vanlig mms-taxa.

Huvudbyrå för kampanjen är Jerlov PR. Man har också jobbat med reklambyrån Xera och webbyrån Cordova, samt PlusFourSix.

Amina Djemili

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt