Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

RFSU:s pr-kupp: Lanserar fiktivt preventivmedel för makthavare

Publicerad: 23 September 2015, 07:41
Uppdaterad: 26 September 2016, 06:32

Gubbelax ska verka kunskapshöjande och mot preventivmedelsfobi hos världens makthavare.


Ämnen i artikeln:

RFSU

För att uppmärksamma den internationella preventivmedelsdagen, den 26 september lanserade RFSU på onsdagen kampanjen Gubbelax – ett fiktivt preventivmedel som enligt beteckningen är "ett kunskapshöjande och propplösande läkemedel som behandlar maktmissbruk, politisk ovilja och förlegade uppfattningar om ungas sexualitet."

– Kort och gott – det finns inte i praktiken, säger Emma Güntner som är projektledare för kampanjen, till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Vi vill höja kunskapen kring preventivmedel och uppmärksamma att 79 000 kvinnoliv skulle kunna räddas varje år om de fick tillgång till preventivmedel.

Enligt henne syftar namnet Gubbelax till världens makthavare.

– Vi menar väl kanske snarare gubbiga åsikter än just att gubbar har dem. Men det är klart att det sitter många män som makthavare i världen och att det är många av dem som bestämmer över tillgången av preventivmedel.

RFSU använder sig sällan av köpt reklam eller marknadsföring utan förlitar sig snarare på digitala medier.

– Vi hoppas att kampanjen ska bli viral och vi har redan en stark plattform att stå på i sociala medier. Sedan gick vi först ut med en teaser där vi marknadsförde att vi skulle släppa ett preventivmedel och nu så gick vi ut stort med kampanjen. Vi tror flerstegskampanjer och att sprida våra budskap digitalt.

Under dagen kommer kampanjfilmen att textas och imorgon släpps en internationell version av kampanjen på engelska.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

RFSU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.