Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

RFSU:s nya giv – bröllopstidning för barn

Enligt RFSU ingår 40 000 tjejer ett barnäktenskap varje dag. Nu vill RFSU uppmärksamma problemet med en ny kampanj.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 01 Juni 2015, 11:32
Uppdaterad: 26 September 2016, 06:32

Ämnen i artikeln:

RFSU

RFSU vill göra människor medvetna om hur stort problem det är med barnäktenskap. För att gör det har de tagit fram ett omslag till den fiktiva bröllopstidningen Tweenie Brud. På omslaget poserar en ung flicka i bröllopsklänning och omslaget lockar med artiklar som "Vad varje (barn)brud behöver veta)" och "10 magiska brudklänningar i storlek 134–152 cl".

– För de allra flesta är bröllop något fantastiskt som man gör av fri vilja, men för alla är det inte så. Barnäktenskap och tvångsäktenskap är ett faktum i många delar av världen. Vi vill visa att verkligheten är brutal och att också äktenskap kan vara brutala, säger Maria Andersson, generalsekreterare på RFSU, till Dagens Media.

Kampanjen lanseras idag. Sida stöder projektet, men har inte deltagit i produktionen.

– De reaktioner vi har fått är att det är något väldigt obehagligt över att se en så ung flicka i bröllopssammanhang. Att parafrasera en bröllopstidning är ett bra sätt för att få upp folks ögon för frågan, säger Maria Andersson.

Även Plan Norge har gjort en liknande kampanj. I kampanjen "Stop the wedding" bloggade den fiktiva 12-åringen Thea om sitt stundande bröllop med 37-åriga Geir. Tidigare i år vann Trigger, byrån bakom kampanjen, Sabre Awards-galans platinapris för årets kampanj.

Ämnen i artikeln:

RFSU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.