Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Returpack hakar på ”Best job”-trenden

Publicerad: 30 juni 2009, 12:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Returpack vill få kidsen att leta burkar i sommar.


Efter att australiensiska byrån CumminsNitros kampanj ”Best job in the world” prisats i Cannes och fått enorm uppmärksamhet i pressen har det snart gått inflation i efterapningar. Svenska Turistföreningen, Fritidsresor och Mr Jet är några som gjort egna varianter av kampanjen.

Nu hakar även aktörer utanför resesegmentet på trenden. Returpack söker nu – det kanske inte fullt lika glassiga uppdraget som – pantletare. Istället för snorkling och sol lockar man med att ”arbetstiderna är helt fria och lönen kan bli så mycket som 200 miljoner kronor om du har tur”. Så mycket pengar är nämligen alla opantade burkar i Sverige värda, enligt Returpack.

"Vi söker dig som tycker om att vara utomhus, är påhittig och bryr dig om miljön. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet, men vi ser det som ett plus om du har ett intresse för att bidra till en ljusare framtid”, står det i Returpacks platsannons, som framför allt vänder sig till ungdomar mellan 10 och 15 år.

– Vi gjorde den här kampanjen redan förra året och då sa vi att det här måste vara Sveriges bästa sommarjobb. När nu "best job in the world-kampanjen" blivit så uppmärksammad tyckte vi det var kul att koppla ihop dem, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

De som nappar på erbjudandet får ett speciellt pantarkit. Returpack har också kopplat på en tävling där förstapriset är en cykel.

I den ursprungliga kampanjen utlös den statliga turistbyrån i Queensland ett jobb som vakt över en korallö i Stora Barriärrevet, i ett försök att öka turismen till området.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.