Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Retrokampanj för Match Cup

Publicerad: 15 maj 2009, 04:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Med ett retromanér vill reklambyrån Milk knyta an till seglingens historia i kampanjen för Match Cup Sweden.


Seglingstävlingen Match Cup Sweden äger rum 29 juni-5 juli i vattnen kring Marstrand. För att locka besökare till tävlingen har Milk tagit fram en kampanj baserad på klassiska racingannonser.

- Vi har tittat på kampanjerna bakåt och det blir lätt påklistrat, vi känner att eventet i sig räcker som upplevelse. Tävlingsformen går tillbaka till Americas Cup på 50-talet så vi ville knyta an till det i manéret, säger Anna Reynold, vd på Milk.

Milk fick uppdraget i höstas och sedan dess tagit fram en helt ny kommunikationsplattform. Det nya manéret kan lätt integreras med sponsorernas logotyper då varje sponsor får ett eget motiv i sina färger.

- Vi har fått fin feedback från sponsorerna. Vi trodde att vi skulle möta motstånd eftersom annonsörer ofta är väldigt måna om sina grafiska profiler. Men de förstod tanken att affischerna kan vara mer som konstverk än reklam. Det känns mer äkta och genuint än reklamigt.

Kampanjen går huvudsakligen i print. Närmare tävlingen blir det troligtvis också radio och eventuellt tv.

- Det beror på hur pass omfattande sändningarna från tävlingarna blir.

Arbetsgrupp på Milk: Mikael Selin, AD/grafisk form/illustrationer; Anders Holmström, copy; Anna Reynold, projektledare; Marcus Aggfelt, produktionsledare; Anna Forsman och Camilla Almqvist, ad-assistenter.

Brandspot som organiserar evenemanget sköter medieköpen själva.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.