Renault satsar på 60-sekundersspot

Med en 60 sekunder lång reklamfilm vill Renault skapa kännedom om sin nya Clio. Se filmen på dagensmedia.se.

Huvudbudskapet i kampanjen lyder ”Du glömmer aldrig första gången du såg den”. Reklamfilmen är framtagen av Renaults globala byrå Publicis och har adapterats av TBWA för den nordiska marknaden.

Här har parterna valt att inte översätta filmen, utan behåller franskan, men adderar svenska undertexter.

– Det har visat sig vara positivt att behålla franskan. Anledningen att vi kör en film på hela 60 sekunder är att Clio är en av våra stora modeller och vi vill göra ett ordentligt avstamp nu när vi ska tala om att vi har en ny Clio på marknaden, säger Fredrik Thors, nordisk marknadskommunikationschef på Renault.

Reklamfilmen på 60 sekunder ska rulla under två veckor, sedan klipps den ner till en traditionell 30-sekundersspot.

Det andra huvudmediet är nätet, där Renault bland annat satsar på annonsering i webb-tv. Kampanjen ska även synas i dagspress, men där är det huvudsakligen återförsäljarna som annonserar.

– Det här är vår största kampanj på något år. Vi kommer också med ytterligare Cliomodeller senare i år, så vi gör en generell satsning på Clio under 2013.

Den traditionella Clioköparen är en kvinna, berättar Fredrik Thors, men med en ny design och nya tekniska innovationer hoppas man att bredda målgruppen och även locka något yngre köpare.

– Vi vill behålla de äldre köparna, som är viktiga för oss, men samtidigt göra oss attraktiva för en yngre målgrupp.

Renaults mediebyrå är OMD.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-01-02 11.20Uppdaterad 2015-12-06 14.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: