Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Renault och Hyndai får bakläxa

Publicerad: 16 Juli 2009, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Konsumentverket anser att Renault och Hyndias marknadsföring är vilseledande.


Konsumentverket, KO, anser att biltillverkarna inte kan kan använda sig av miljöbilspremien på 10.000 kronor som rabatt i sin marknadsföring. Verket anser att tillverkarna inte får reducera sina priser i sin marknadsföring med detta belopp och anser därför att reklamen är vilseledande och strider mot marknadsföringslagen.

Bland annat menar KO att målgruppen för annonserna är stor och heterogen och därför inte kan anses ha några särskilda förkunskaper om hur miljöbilspremien fungerar.

KO skriver i sina uttalanden att de förutsätter att de båda tillverkarna ändrar sin marknadsföring så att den inte strider mot marknadsföringslagen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.