Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

Renault låter studenter designa bil

Studenter från Berghs ska designa exklusiv modell av Renault Clio.


Publicerad 2015-10-08 05:59

Ämnen i artikeln:

Renault

Dela artikeln:

I veckan presenterade Renault uppdraget för studenterna vid Berghs School of Communication, som går ut på att designa en Limited Edition-upplaga av Renault Clio med lansering i början av 2016.

Designtävlingen är frivillig och innefattar förutom produktdesign även koncept, namn samt kommunikationsstrategi för bilen.

– Många bilmärken jobbar med specialversioner av sina bilar och ofta är det en förutbestämd bil som kommer. Här fick vi lokalt i Sverige möjlighet att personifiera en bil och ville ta tillfället i akt att göra något kul och utmana oss själva. Det i kombination med att vi har en stor förbättringspotential i storstäderna, där den mest kräsna och svårnådda målgruppen finns, gjorde att vi ville utmana konventionerna inom bilbranschen och lämna ifrån oss en stor del av det vi brukar sköta själva. Då tog vi kontakt med Berghs som gillade idén, säger Lars Höglin, marknadskommunikationschef på Renault Sverige, till Dagens Media.

Berghs-studenterna kommer att bilda team om minst två för att klara av tävlingens olika delar och får relativt stor frihet med produktdesignen både vad gäller interiör och exteriör, dessutom ska de ta fram ett tillbehör eller tjänst till bilen som inte finns idag.

Den tilltänkta målgruppen är yngre än Renaults vanliga, 35-45 år.

– Vi har många olika förhoppningar med det här projektet. En handlar om att utmana oss själva och även branschen kring hur man kan kommunicera kring bilar. Vi hoppas på att underhålla samtalet kring projektet under tiden det pågår, fram till lanseringen i mars nästa år. Det övergripande målet är att Renault som varumärke ska uppfattas som modernt och relevant, säger Lars Höglin.

Vad har ni för förhoppningar kring hur själva bilen kommer bli?  

– Det är blandade känslor, både kul och nervöst. Vi har faktiskt ingen aning om hur resultatet kommer se ut, vi höll presentationen så öppen som möjligt för att inte begränsa studenterna. Men vi tror på mängder av spännande förslag. Det enda tema vi har för tävlingen är passion, ett ledord för både Renault och Berghs.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.