onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Rekryteringsmyndigheten släpper värnpliktkampanj

Publicerad: 13 april 2017, 06:58
Uppdaterad: 13 april 2017, 09:59

Rekryteringsmyndighetens nya kampanj "För alla" handlar om att värnplikten gäller både killar och tjejer.

Den nya digitala kampanjen "För alla" tar fasta på att mönstringskravet numera omfattar båda könen.



Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

I mars beslutade regeringen att värnplikten återigen skulle göras obligatorisk för landets ungdomar. Bakgrunden till beslutet sades vara ett försämrat säkerhetspolitiskt läge och att inte tillräckligt många personer anmält sig till försvaret frivilligt.

I veckan fick de första 18-åringarna därför sin kallelse till mönstring. Och tillskillnad från tidigare omfattar värnplikten den här gången både killar och tjejer.

Förändringen är något som Familjen Pangea valt att fokusera på i sin nya kampanj, som gjorts på uppdrag av Rekryteringsmyndigheten.

Kampanjen är den första sedan myndighetens upphandling om ny kommunikationsbyrå i början av året.

– För oss har detta varit ett viktigt uppdrag. Det ligger ett samhällsengagemang i byråns dna, säger Lia Merkel, copywriter på Familjen Pangea, i en kommentar.

Filmen visar hur en kille stylas om till en tjej med hjälp av hår och smink. Enligt byrån är det ett sätt att "välkomna den moderniserade, jämställda värnplikten".

– Vi ville visa på att den nya värnplikten är för alla 18-åringar. Att alla, killar som tjejer, kan bli utvalda att mönstra och göra värnplikt. Men att få får chansen, säger Lia Merkel.

Sofie Engström är kommunikationsstrateg på Rekryteringsmyndigheten.

– Den här kampanjen syftar till att berätta om pliktvägen in i försvaret. Det är fortfarande så att försvaret primärt ska bygga på frivillighet men vi har fått i uppdrag att informera om att värnplikten är tillbaka. Och att den numera kommer i en uppdaterad version – där vi inte längre gör skillnad på killar och tjejer, säger hon.

Arbetsgrupp

Rekryteringsmyndigheten:Sofie Engström, kommunikationsstrategFamiljen Pangea:Lotta Blomstedt, projektledareKarolina Strömgren, produktionsledareMats Eriksson, strategLia Merkel, copywriterNiklas Ackerstedt, art directorGustaf Garnow, digital producentHenrik Berglund, digital utvecklareMorgan Norman, fotografHedda Axelsson, fotografassistentLi Vibenius, producentAnna Göransson, hår och makeOliwer Erkendal, modell Stockholmsgruppen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev