Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Rekordstort intresse för Cannes

Publicerad: 1 Juni 2011, 05:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Intresset för årets Cannes Lions är rekordstort. Tävlingen har fått in nästan 30 000 bidrag från byråer i 90 länder.


Världens reklamtävling nummer ett, Cannes Lions, går som vanligt av stapeln i mitten av juni. I år har tävlingen fått in rekordmånga bidrag – 28 828 stycken från 90 länder. Det motsvarar en ökning med nära 20 procent jämfört med föregående år, vid en sammanräkning av de 13 tävlingskategorierna.

– Det rekordstora antalet bidrag visar att industrin har hämtat sig sedan finanskrisen, säger Philip Thomas, vd för Cannes Lions, i ett pressmeddelande.

De asiatiska ländernas intresse för tävlingen har ökat, framför allt i Hong Kong, Thailand, Indonesien, Vietnam, Kina, Malaysia och Singapore.

Kategori

2008

2009

2010

2011

Procentuell förändring 2011 jämfört med 2010

Creative Effectiveness

-

-

-

142

n/a

Cyber Lions

2757

2205

2602

2835

+9%

Design Lions

1126

1139

1297

1774

+37%

Direct Lions

1697

1364

1441

1858

+29%

Film Lions

4626

3453

3191

3310

+4%

Film Craft Lions

-

-

1110

1322

+19%

Media Lions

2000

1840

2162

2895

+34%

Outdoor Lions

5842

4498

3822

4490

+17%

PR Lions

-

431

571

819

+43%

Press Lions

7442

5048

4820

5415

+12%

Promo & Activation Lions

1103

1118

1595

2125

+33%

Radio Lions

1259

1153

1235

1363

+10%

Titanium and Integrated Lions

432

403

396

480

+21%

TOTALT

28284

22652

24242

28828

+19%

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.