Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Rekordmånga kvinnor bland Cannes juryordföranden

Publicerad: 12 December 2014, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:19

Festivalen tar små steg mot en jämställd jury.


Ämnen i artikeln:

Cannes

Reklamfestivalen Cannes Lions har länge fått kritik för sin mansdominerade jury.

Kritiken verkar ha tagit skruv. När festivalen nu presenterar vilka som ska leda juryarbetet under nästa års tävling, poängterar ordföranden Terry Savage att det är ovanligt många kvinnor med på listan.

– I år är det extra spännande att se att det är så många kvinnor med i denna elitgrupp, säger han i ett pressmeddelande.

Det är dock fortfarande långt kvar innan Cannes Lions jury är jämställd. Nästa år kommer fem av 15 jurygrupper att ledas av kvinnor. Dessa är Joanna Monteiro, Jean Lin, Wendy Clark, Lynne Anne Davis och Judy John.

I år år var fyra av juryns 15 ordföranden kvinnor, förra året var det två kvinnor och både 2012 och 2011 var det bara en kvinnlig juryordförande i tävlingen.

– Vi ser fram emot en tid av sann jämställdhet mellan könen i branschen och det här kommer inte kommer att vara anmärkningsvärt, men än så länge är kvinnlig represenation något vi känner stor passion inför, säger Terry Savage.

Dessa kommer att leda arbetet i Cannes Lions 15 jurygrupper under festivalen nästa år:

Branded Content & Entertainment:

David Lubars, Chief Creative Officer, BBDO Worldwide, Chairman, USA

Creative Effectiveness:

Wendy Clark, President, Sparkling Brands & Strategic Marketing, Coca-Cola USA

Cyber:

Jean Lin, Global CEO, Isobar

Design:

Andy Payne, Global Chief Creative Officer, Interbrand Group

Direct:

Judy John, CEO & Chief Creative Officer, Leo Burnett

Film:

Tor Myhren, President & Worldwide Chief Creative Officer, Grey

Film Craft:

João Daniel Tikhomiroff, Founder, Partner-Director, Mixer, Brasilien

Media:

Nick Emery, Global Chief Executive Officer, Mindshare Worldwide

Mobile:

Joanna Monteiro, Vice President Creative Director, FCB, Brasilien

Outdoor:

Juan Carlos Ortiz, President & CEO of DDB Latina & Creative Chairman of DDB Americas, Colombia

PR:

Lynne Anne Davis, President & Senior Partner, FleishmanHillard Asia Pacific

Press:

Pablo del Campo, Worldwide Creative Director, Saatchi & Saatchi

Promo & Activation:

Matt Eastwood, Worldwide Chief Creative Officer, JWT

Radio:

Paul Reardon, Executive Creative Director, Whybin\TBWA Group Melbourne, Australien

Titanium and Integrated:

Mark Fitzloff, Partner and Executive Creative Director, Wieden+Kennedy Portland, USA

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev