Rekordmånga anmälningar till RO – som inte kan pröva

2015-08-04 09:18  

Anmälningarna mot SD:s kontroversiella kampanj duggar tätt hos Reklamombudsmannen.

Sedan kampanjen på Östermalms tunnelbanestation inleddes igår har den anmälts över 30 gånger till Reklamombudsmannen, RO.

Det gör kampanjen till den överlägset mest anmälda i år, och RO räknar med att anmälningarna fortsätter att komma in så länge kampanjen pågår.

Anmälarna har dock noll att hämta hos RO, som inte har något annat val än att skriva av samtliga ärenden. Sverigedemokraternas kampanj är inte reklam, och ligger därför inte inom RO:s prövningsområde.

– SD:s kampanj är åsiktsbildning, inte reklam, och därför kan vi inte pröva den. Det spelar ingen roll att det handlar om ett köpt reklamutrymme, vi prövar bara kommersiella budskap, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till Dagens Media.

Politisk reklam prövas aldrig av RO. Istället är det Justitiekanslern som kan pröva om budskapet bryter mot tryckfrihetslagen.

Anna-Karin Larsson, föredragande hos JK, säger till Expressen att det har kommit in ett antal anmälningar mot SD:s kampanj och att myndigheten kommer att pröva om det finns anledning att inleda en förundersökning.

– Det brott som kan komma i fråga är i första hand hets mot folkgrupp, säger hon.

Uppdatering: Enligt SvD kommer Sverigedemokraternas kampanj utredas av JK för att se om texten innebär hets mot folkgrupp. Utredningen beräknas vara klar "inom ett par veckor", säger JK:s David Löfgren till tidningen.

 

LÄS ÄVEN:

Sverigedemokraterna kampanjar mot tiggeriet – igen

Vandalisering och storm mot SL efter SD:s kampanj

Kritiken mot SL efter SD:s kampanj: "Sprider rasism" 

Reklamombudsmannen

Stiftelsen Reklamombudsmannen, RO, är näringslivets organ för självreglering av marknadsföring.

De prövande instanserna är Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON), som prövar anmäld reklam mot Internationella Handelskammarens regler. Privatpersoner, företag och organisationer kan anmäla.

RO meddelar beslut om praxis finns. Annars hänskjuts ärendet till RON för prövning. I Dagens Medias granskning har hänsyn inte tagits till vilken av dessa instanser som fällt reklamen.

RO kan inte utdöma några sanktioner, som skadestånd eller böter, eller kräva att en annonsör stoppar kampanjen. Straffet är att överträdelsen offentliggörs, så kallat ”name and shame”.

RO finansieras genom en årlig avgift från de annonsörer, medier och byråer som valt att delta. För närvarande är det 331 företag.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt