Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Reklamvärlden mår bättre"

Publicerad: 18 Juni 2010, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Muntrare stämning och fler bidrag, men de riktigt feta reklambudgetarna lyser med sin frånvaro i Cannes.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2010

Cannes Lions drar igång först på söndag, men flera svenska jurymedlemmar är redan på plats för att hinna utse världens bästa reklam. Fjolårets festival präglades av lågkonjunktur med betydligt färre tävlingsbidrag och delegater, men i år har det vänt. 90 länder har skickat in över 24 000 bidrag – en ökning med 7 procent.

– Det är tvärtom mot ifjol. Det är en positiv känsla och byråerna har skickat in mycket fler bidrag än alla väntade sig. För många är det en stor kostnad att tävla, så många känner nog att vinden har vänt, säger Lotta Mårlind, cd på Garbergs.

Hon sitter i juryn för kategorin Direct och har sysslat med grovgallring av de 1 500 bidragen i tre dagar. I morgon ska de nominerade handplockas och sen är det dags att utse vinnarna. Än så länge har inga av kategorins bidrag strukits.

– Jag trodde att det skulle vara betydligt högre kvalitet. Det finns några bidrag som är helt fantastiska, som man önskar att man hade gjort själv, men överlag håller Sverige en hög klass i jämförelse, säger Lotta Mårlind.

Har du någon favorit?

– Jag har sett en riktigt bra i dag från Australien.

Åkestam Holsts cd Martin Cedergren sitter i Cyber-juryn och är också i full gång med grovgallringen.

– Jag har en favorit än så länge som dök upp idag, men det är flera dagar kvar. Vi har nästan 3 000 bidrag att titta igenom och ska sitta till tisdag kväll.

Cyberkategorin har växt betydligt genom åren. Från början hade juryn tio medlemmar. I dag är de 25.

– En stor snackis här, förutom fotbolls-VM, är att digitalt kommer att gå om film om det fortsätter att växa i samma takt. Bidragen ökade med 20 procent, medan film minskade i år. Det är lite kul eftersom Cannes från början var en reklamfilmsfestival, säger Martin Cedergren.

Han tycker att den digitala reklamen har mognat och att många bidrag håller hög kvalitet.

– Reklamvärlden mår bättre än ifjol, men de riktigt stora budgetprojekten lyser med sin frånvaro. Det handlar mest om enklare lösningar och sociala medier. Det är säkert likadant även i de andra kategorierna.

Hur går det med mutorna till hotellrummen?

– Bra. Det är lite charmigt, till hälften på skämt och till hälften på allvar. Jag kan berätta att vi i juryn bor på Palais Stephanie, ha ha.

Är du mutbar?

– Nej, men folk får gärna tro det.

Lotta Mårlind har fått en och annan chokladask till hotellrummet.

– Men det är inga stora paket, som man har hört talas om! Framför allt har jag fått en massa Twitter-följare och propåer på Facebook från folk som vill bli kompis och att jag ska titta på deras grejer.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.