Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklammarknaden rasar

Publicerad: 30 Oktober 2012, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Den svenska reklammarknaden krympte med nästan 5 procent under tredje kvartalet, enligt siffror från IRM.


Under tredje kvartalet omsatte reklammarknaden knappt 6,7 miljarder kronor, enligt IRM. Det är en dramatisk minskning på 4,6 procent jämfört med samma kvartal förra året.

- Den svenska ekonomin påverkas alltmer av den svaga internationella konjunkturen och de senaste indikatorerna är svagare än förväntat, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Tappet beror framför allt på den negativa utvecklingen för tryckta medier – dagspressen tappade hela 15 procent under kvartalet.

Även tv backade lite under perioden, investeringarna minskade med 1 procent jämfört med 2011.

Mobilmarknadsföringen fortsätter att utvecklas starkt och var det medieslag som växte mest under kvartalet. Totalt omsattes över 100 miljoner kronor, en ökning på nästan 80 procent jämfört med samma period 2011.

Även internet ökar, tillväxten under tredje kvartalet var nästan 9 procent, enligt IRM. Sök ökade med 25 procent.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.