Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklammarknaden fortsätter backa

Publicerad: 3 September 2013, 08:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Reklammarknaden backade med 3,7 procent under det andra kvartalet 2013, visar IRM:s senaste kvartalsrapport.


Totalt landade annonsomsättningen för det andra kvartalet på 8,1 miljarder kronor. Tappet jämförs med det andra kvartalet 2012 som också backade. Det är också det femte kvartalet i rad som reklammarknaden backar.

Internet- och mobilreklam fortsätter dock att gå mot strömmen och det är också mobilmarknadsföringen som står för den snabbaste tillväxten på marknaden.

Totalt ökade investeringarna i mobilen med 126 procent under det andra kvartalet jämfört med samma kvartal 2012. Det innebär att mobilen för första gången omsatte över 200 miljoner kronor under ett enskilt kvartal.

Mest växer dock sökordsmarknadsföring. Totalt uppgick investeringarna i SEO till 760 miljoner kronor under det andra kvartalet, vilket är en ökning på drygt 100 miljoner kronor jämfört med året innan.

– Vi ser trots allt en minskning av tappet på reklammarknaden under det andra kvartalet jämfört med årets första kvartal då investeringarna backade med nära 5 procent. I tillägg kan nämnas att vi sett en vändning till positiv tillväxt på den norska reklammarknaden under det andra kvartalet, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

På den ljusa sidan fortsätter även webb-tv att utvecklas positivt. Under det andra kvartalet i år ökade annonsinvesteringarna i webb-tv med 41 procent jämfört med 2013. Därmed närmar sig reklamintäkten för webb-tv 100 miljoner kronor under ett enskilt avtal, vilket är rekord.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.