Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Reklamlegendarens första jobb med nya byrån anmäls

Publicerad: 10 September 2015, 07:23
Uppdaterad: 15 Juni 2016, 07:51

Jocke Jonasons och New Agencys nya kampanj anmäls. Anses "könsstereotyp och kränkande".


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenSveriges Kvinnolobby

I anmälan till Reklamombudsmannen från Sveriges Kvinnolobby står det:

"Produkterna som marknadsförs, det vill säga kläder, syns knappt på bilden. Kvinnorna framställs genom sina poser och sina ansiktsuttryck som sexobjekt. Männen dricker öl och skrattar medan kvinnorna poserar i deras famnar. Kvinnorna i reklamen framställs på ett könsstereotypt och kränkande sätt."

Enligt Jocke Jonason, som med nya reklambyrån New Agency står bakom kampanjen, finns det ingen grund för anmälan.

– Det här är ett glatt gäng på fest. Och det är en reklam med tjejer, av tjejer och för tjejer. Vi har tänkt mycket på hur kvinnorna framställts och vi är nöjda med resultatet. Reklamer med tjejer anmäls alltid, så är det bara, säger han till Dagens Media.

Enligt honom är detta den första kritiken som kampanjen har fått.

– Vi har bara fått positiva reaktioner innan, men självklart kommer vi att titta igenom det. Vi tar allt sånt här på allvar. Men vi vill påpeka att vi inte fått någon negativ respons tidigare för kampanjen, säger Jocke Jonason.

Det var i våras som han lämnade rollen som kreativ chef på AWB, efter bara ett drygt år på posten, för att starta nya byrån New Agency tillsammans med Jens Pamp från Rewir.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER. LÄS EN INTERVJU MED JOCKE JONASON OM 90-TALETS DIESEL-REKLAM OCH DET SVENSKA PRINTUNDRET SOM FÖRSVANN:

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.