Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Reklamkampanjen gav nazivibbar – nu byter Superior Race namn

Publicerad: 29 Januari 2015, 12:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Arrangören backar efter kritik om naziassociationer.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

”Superior Race” beskrivs som ”Nordens största hinderbanelopp” och planeras att genomföras i sommar på Lidingö utanför Stockholm. Tävlingens gimmick är att Gladiatorerna (från tv-programmet med samma namn) ska utgöra ett av de tuffa hindren längs banan.

Men en annonskampanj, som bland annat gått i Stockholms tunnelbana via Clear Channel, har fått flera av Dagens Medias läsare att reagera kraftfullt. Även på sociala medier har flera reagerat. Vissa menar att kampanjen ger associationer till Nazityskland, rasbiologi och idén om att det skulle finnas en överlägsen ras – vilket tävlingens namn direkt kan översättas till.

Kampanjen har även anmälts till Reklamombudsmannen. I skrivande stund har fem anmälningar kommit in.

– Anmälarna har reagerat på rubriken och anser att den är rasistik och diskriminerande, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Bakom kampanjen står bolaget The Ultimate Nordic Race AB. Den kritiserade kampanjen är bolagets första stora reklamkampanj.

– Sedan vi började med reklamen i tunnelbanan har frågor kring rasbiologi kommit in till oss. Vi har förstått att den kan skapa associationer till något väldigt hemskt, säger Amin Sahampour, pr- och marknadsansvarig på The Ultimate Nordic Race, till Dagens Media.

För många har rubriken ”Superior Race” parat med bilden på muskulösa män i bar överkropp väckt obehag.

Nu backar arrangören. Bolaget har valt att döpa om tävlingen till ”Superior OCR”, där den avslutande förkortningen står för ”obstacle course race ”.

– Vi hade ingen avsikt att väcka hemska känslor hos andra människor. Vi jobbar med sportevent, inte rasfrågor eller politiska frågor. Nu håller vi på med att byta namn på allt.

Samtidigt som bolaget nu jobbar med att ändra namn på marknadsföringsmaterialet, exempelvis på sajten, Instagram, Twitter och Facebook, försvarar Amin Sahampour det ursprungliga valet att döpa tävlingen till ”Superior Race”.

– Vi är medvetna om att orden superior race kan ha en negativ klang från Nazityskland. Det vi gjorde var att skapa en positiv klang i en annars negativ sammansättning av ord. ”Superior Race” stod för oss för den ultimata tävlingen, säger Amin Sahampour.

Han framhåller att flera av atleterna på den kritiserade reklambilden har rötter utanför Sverige.

– Jag tror att många som sett kampanjen inte har tänkt efter riktigt. Det har bränt till i ögonen och så har folk bildat sig en uppfattning utan att göra research.

Men förstår du reaktionen, givet att en reklambild är något som de flesta tittar på ganska flyktigt?

– Ja, vi får ta hänsyn till det och vidta åtgärder.

Annonskampanjen gick upp i mitten av januari, och ska enligt Amin Sahampour vara avslutad.

Vad kostar det er att byta namn?

– Det är svårt att säga. Men det handlar om mycket pengar. Vi har jobbat med Superior Race sedan hösten 2013, och genomfört flera lyckade lopp i Stockholm, Norrköping och Göteborg.

Vad har ni lärt er av detta?

– Vi har lärt oss att vara mer försiktiga i namnvalen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.