Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Reklamkampanj och telekomdirektiv i Sveriges Annonsörers 2011

Sveriges Annonsörer ska under året köra en kampanj för att uppmärksamma reklamens roll i samhället.


Publicerad 2011-01-04 11:10
Uppdaterad 2015-12-06 15:26

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagensmedia.se frågar branschorganisationerna om deras viktigaste frågor för 2011. Först ut är Sveriges Annonsörer.

Reklamens roll i samhället har tidigare varit, och är även under 2011, en av Sveriges Annonsörers hjärtefrågor. Under året ska organisationen köra en reklamkampanj som i dagsläget har arbetsnamnet ”Utan reklam stannar Sverige”.

– Åtminstone vartannat år gör vi en omfattande reklamkampanj. 2009 visade vi att företag som kommunicerar i lågkonjunktur har chans att ta marknadsandelar, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Exakt hur kampanjen ska se ut och vilka kanaler den ska gå är ännu inte klart, men klart är i alla fall att det blir en hel del opinionsbildning.

Sveriges Annonsörer ska även satsa ytterligare på utbildningsprogrammet Mediasmart, som ritar sig till mellan- och högstadieungdomar. Sedan starten 2006 har hittills 8400 skolklasser tagit del av utbildningen, berättar Anders Ericson. Målet för i år är ytterligare 700 klasser.

– Vi vill öka kunskapen om Mediasmart hos våra medlemmar och även andra berörda parter. Det är en viktig del av självregleringen av branschen.

Organisationens tredje prioriterade fråga för året är telekomdirektivet som handlar om opt in eller opt out-lösningar för cookies.

– I exempelvis Holland måste man godkänna cookies, vilket inte vi tycker är särskilt lyckat.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.