Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklamkampanj blir skolboksexempel

Publicerad: 8 September 2015, 06:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Kampanj där niondeklassare bildade Sveriges yngsta reklambyrå och marknadsförde kommunala gymnasieskolor finns med i Libers nya lärobok.


Till årets gymnasieval startade reklambyrån Cordovan kampanjen Sveriges yngsta reklambyrå där syftet var att marknadsföra de kommunala gymnasieskolorna i Trollhättan och Vänersborg. Kampanjen fick inte bara spridning viralt, utan har nu även blivit ett skolboksexempel hos förlaget Liber.

– Det är ett erkännande att få komma med i en skolbok och det är ett erkännande långt utanför vår bransch. Det känns nästan roligare än att bli nominerad i en reklamtävling, säger Joachim Lundell, som är projektledare på Cordovan, till Dagens Media.

– Eftersom vår målgrupp är gymnasieungdomar är det extra roligt med exempel som de kan identifiera sig med. Vi vill med våra läromedel stimulera allas inneboende lust att lära. Ett sätt att göra det på i marknadsföringsboken är att visa nya sätt och möjligheter att kommunicera, och här passade Cordovan-exemplet bra, säger Anna Klöble, förläggare på Liber i ett pressmeddelande.

Idén om att starta Sveriges yngsta reklambyrå grundar sig i idén om att ungdomar själva bäst känner sin egen målgrupp. Kampanjen riktade sig till niondeklassare som skulle välja gymnasieprogram hösten 2015, och kampanjmaterialet liknar gymnasievalet vid att välja pizzasort.

Cordovans skolboksexempel finns med i Libers nya upplaga av läroboken M3000 Marknadsföring som kommer till höstterminen 2015.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.