Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklaminvesteringarna allt mindre andel av BNP

Publicerad: 15 April 2014, 10:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Reklamköpens andel av bruttonationalprodukten minskar, visar IRM:s senaste rapport.


Ämnen i artikeln:

IRM

I sin senaste rapport ”Svensk Reklammarknad 2013”, som ger en översikt över reklamåret 2013, redovisar IRM bland annat de totala reklaminvesteringarna för 2013.

Under förra året uppgick de svenska reklaminvesteringarna till nära 65,6 miljarder kronor, vilket är en minskning på 2,4 procent jämfört med 2012. I den siffran är bland annat kostnad för produktion, investering i övrig marknadskommunikation och köp av medieutrymme inräknat.

Reklaminvesteringarna hänger tätt samman med BNP-utvecklingen i landet men sedan början på 2000-talet har reklaminvesteringarna haft en sämre utveckling än BNP.

Särskilt har glappet ökat under de två senaste åren, enligt IRM.

– Sett över en längre tid så minskar reklaminvesteringarnas andel av BNP. Den strukturella förändringen från print till digitalt kan vara en förklaringsvariabel, annonsörernas utökade kommunikation via egna kanaler en annan, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.