Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklambyrån Zulu Alpha Kilo: Säg nej till gratisjobb

Publicerad: 10 November 2015, 09:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

UPPDATERAD. Reklambyrån Zulu Alpha Kilo gör en egen reklamfilm för att få ut sitt budskap.


Den kanadensiska reklambyrån Zulu Alpha Kilo vill att branschen ska börja göra något som byrån började med redan för fem år sedan: att säga nej till gratisjobb.

I en ny reklamfilm titulerad "#Saynotospec" frågar grundaren Zak Mroueh bland annat ett cafébiträde, en personlig tränare och en arkitekt om de är okej med att jobba gratis för honom. Och svaren han får är samma: nej.

Den personliga tränaren frågar även tillbaka "Får du betalt för det du gör?", och får ett "ja" till svar vilket leder till följdfrågan "Men varför väntar du dig då att jag inte ska ha det för det jag gör?".

I en lång text publicerad på Adweek förklarar grundaren Zak Mroueh varför gratis jobb är fel för alla parter. Han skriver bland annat:

"För mig är det självklart att processen inte fungerar längre. Om vi ska gratisjobba kan vi väl lika gärna lägga krafter på välgörenhet som kan förändra världen. Säg istället ja till att bygga långsiktiga och strategiska partnerskap. Ingenting kommer att förändras om vi inte alla går ihop för att sluta detta missunnsamma system som gratisjobbande göder. Kunder och agenturer: det är dags att vi säger nej till spec.".

Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer säger till Dagens Media att dom ser en annan inställning både hos byråer och kunder till att jobba på speck sedan man tillsammans med Sveriges Anonsörer släppte Pitchrekommendationerna 2012.

Att det dessutom finns de som kan bygga en affär på att vara rådgivande inom byråval visar på en proffessionell utveckling.

– Branschen, kunder och byråer har en medvetenhet om att de genom långsiktiga samarbeten börjar i en sund pitch där meriter, affärscase och workshops inleder en flerårig relation, säger hon och fortsätter:

– Jag kan förstås inte säga att det inte förekommer gratisjobb. Vi är i en konkurrensutsatt bransch där var och en har fria val att bygga sin affär. Men de kunder som ser seriöst på sin marknadsföring får ofta bästa utväxlingen också och då är det väl synd om man låter leverantörerna av värdeökningen gå en dålig affär till mötes. Känns som väldigt lite winwin.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.