Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklambyrån bakom Ikeas Game of thrones-päls

Publicerad: 16 Augusti 2017, 11:26
Uppdaterad: 16 Augusti 2017, 11:33

Här är Ikea Norges svar på den omtalade nyheten om att Ikeas fällar blir till plagg i "Game of thrones".

Ikeas fällar används som plagg i "Game of thrones" - här är reklambyrån bakom möbeljättens fyndiga annons.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Få kan ha missat snackisen om att vissa av plaggen i HBO:s succéserie "Game of thrones" är gjorda av Ikeas fällar. Flera stora internationella medier, däribland Mashable, har skrivit om nyheten och Ikea var inte sena med att svara på nyheten.

Den 11:e augusti lade Ikea Norge upp en annons på sin Facebooksida där man i fyra steg ger instruktioner på hur man klipper till sin egen Got-päls av Ikeas fäll.

Bakom blixtannonsen står Ikeas Norges reklambyrå SMFB.

Hur gick det till när ni kom på idén?

– Vi såg nyheten om hur kostymörerna bakom Game of Thrones hade tänkt om och altererat de klassiska mattorna "Ludde" och "Skold" till produktionen av tv-serien. Deras tillvägagångssätt är helt i linje med Ikeas egna tankesätt, säger Linus Hjellström på SMFB, till Dagens Media och fortsätter:

– Genom SMFB:s sexåriga samarbete med Ikea Norge så har vi lärt oss att det är väldigt uppskattat när människor tar Ikea-produkter och gör dem till sina egna. Det ville vi verkligen lyfta fram i den här idéen. Ikeas vision är ju att skapa en bättre vardag för de många människorna och även om det inte vanligtvis är "The Nights Watch" som Ikea vänder sig till så är de ju människor de också.

Hur lång var processen till att ta fram den virala annonsen?

– Det gick väldigt fort. Vi fokuserade på enkelheten i idéen och tog fram den med ett uttryck som alla känner igen.

Vad har man som varumärke att vinna på att göra den här typen av annonser?

– Har man en bra historia som man lyckas förmedla på ett bra sätt så kan man nå ut till väldigt många och få massa tillbaka. Främst i form av en starkare relation mellan kund och varumärke. Men det är kan vara svårt och att agera snabbt är heller inte alltid rätt väg att gå. Men det hjälper om man har en stark relation mellan varumärke och byrå och det är verkligen kul när det fungerar.

Det är inte första gången som någon av Ikeas reklambyråer har svarat på virala nyheter på ett kreativt sätt. I våras tog svenska reklambyrån Acne fram en annons som svar på lyxmärket Balenciagas kopia på den klassiska blåa Ikeapåsen.

Kreativt team på SMFB:

Linus Hjellström, Pia Ølstad, Alexander Gjersøe, Hans Magne EkreIllustrator (SMFB): Magnus Snickars

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.