Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklambyrå ska rädda biblioteken

Publicerad: 14 Januari 2011, 15:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Den Kalmarbaserade reklambyrån Kreation lanserar en stor kampanj för 25 bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län.


Med start i dag kör de tre länen igång den gemensamma kampanjen ”Låna dig rik” för att stärka bibliotekets varumärke och öka både antal besökare och utlåningsvolymen ­– som under senare år stadigt minskat.

– Med "Låna dig rik" så menar vi inte räknar rikedom i pengar, utan det handlar om att möta nya värden som berikar både dig och andra. Allt från befriande tystnad till spännande möten. Och framförallt att deras rikedom är gratis, säger Malin Månsson, projektledare på Kreation.

Hon menar att biblioteken haft svårt att kommunicera bredden av sitt erbjudande, att många associerar biblioteken till "stället där man kan låna böcker.

– Men det är så mycket mer. Det är det här mervärdet som de varit dåliga på att berätta om tidigare, säger Malin Månsson, projektledare på Kreation.

Kampanjen går i dagspress, utomhus samt även på de respektive bibliotekens sajter. Även knappar och broschyrer har tryckts upp.

Dessutom håller biblioteken egna aktiviteter.

Kampanjen riktar sig, i ett första skede, till alla som bor i närheten av de 25 lokala biblioteken. Men senare under året kommer kampanjen att anpassas efter sex speciifika målgrupper, som biblioteken i dag har svårt att nå.

– Dessa är bokälskaren, oerfarna besökare, den digitalt oerfarna, småbarnsföräldern, tonåringen och även den vuxna studerande, säger Malin Månsson.

Under hösten anordnade Kreation även ett seminarium, där kampanjen planerades i samråd med över 400 biblioteksanställda.

– Vi ville få ett underifrånsperspektiv, och få alla att känna sig delaktiga samt skapa intern förankring. Vi diskuterade hur biblitoteken ser på sig själva idag och vad de vill vara imorgon. I det gapet lade vi sedan en strategi om hur förflyttningen ska ske, säger Malin Månsson.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.