Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklam för tandvårdsverktyg är sexistisk

Publicerad: 29 December 2010, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Reklamombudsmannen fäller en annons för läkemedelsföretaget Dentalmind.


Annonskampanjen, som bland annat publicerats i Tandläkartidningen, illustreras av en till synes naken kvinna som håller ett tandvårdsverktyg från Dentalmind i sin hand.

I annonserna finns även en man – men då är det endast munnen som syns.

En anmälare, själv kvinnlig tandläkare, skriver till RO att ”bilden oerhört provocerande” och att hon är ”trött på könsstereotyp reklam”.

En annan anmälare menar att bilden dessutom ljuger, då verktyget – en kamera – inte kan användas hemma av patienter själva.

”Tandvårdspersonal har täckta axlar av klädesplagg. Bilden är därmed endast menad som provokativ sexuell anspelning där en ung kvinna används som säljobjekt. Annonsen har inget med arbetet inom tandvård att göra och är förnedrande för kvinnor samt för tandläkarkåren”, skriver anmälaren.

Dentalmind försvarar sig med att målgruppen för annonserna är ”väl införstådda med vad det är fråga om för produkter och vad de är avsedda för”.

”Det faktum att mark­nads­kommunikation inom läkemedelsbranschen traditionellt sett består av rena produktbeskrivningar kan inte rimligen anses föranleda en strängare bedömning i detta avseende”, skriver Dentalmind.

Men RO går på anmälarnas linje och fäller annonserna, som tagits fram av Factum Reklambyrå.

”Enligt praxis anses således reklam vara sexistisk när en kvinna eller en man framställs som ett sexobjekt utan någon koppling till den marknadsförda produkten”, skriver RO i sitt beslut.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.