Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Reklam för klickcigg förbjuds

Tobaksjätten får inte kalla sina klickcigaretter för "fräscha" eller "fräcka". Det beslutar Konsumentombudsmannen, KO.

Dante Thomsen


Publicerad: 01 Juli 2013, 05:11
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:41

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverket

Brittish American Tobacco, BAT, säljer bland annat cigaretterna Pall Mall ochg Lucky Strike i Sverige.

Nu får bolaget bakläxa av Konsumentombudsmannen, KO – som menar att reklamen för bolagets så kallade klickcigaretter strider mot marknadsföringslagen.

Detta då reklamen innehåller ordet "fresh". I fallet Pall Mall marknadsförs cigaretterna med texten "click for fresh taste" medan Lucky Strike säljs med copyn "two choices of fresh taste".

KO anser att ordet "fresh" kan översättas till "fräck" eller "fräsch". Detta menar KO är ett värdeomdöme, vilket inte är tillåtet.

BAT, som 2009 fick betala ett vite för att ha struntat i ett liknande förbud, förbjuds nu att använda formuleringarna i sin marknadsföring. Bryter bolaget mot det väntar ett vite på 700 000 kronor.

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.