Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Reklam för frekvensterapi anmäls

Publicerad: 1 Augusti 2011, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

En privatperson har anmält Allergikliniken i Hedemora för vilseledande reklam. Anledningen är att kliniken säger sig kunna bota allergi med hjälp av frekvensterapi.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Det är på Allergikliniken i Hedemoras sajt som kliniken berättar om att de kan bota allergier med hjälp av frekvensterapi.

Enkelt uttryckt går frekvensterapi ut på att alla levande organismer i kroppen har en specifik frekvens, vilket gör att det – enligt teorin – går att spåra exempelvis parasiter och virus.

"Du kan bli av med dina allergier oavsett vad du är allergisk mot. De flesta känner inte till att det sedan många år finns en mycket väl fungerande behandlingsform för allergier – frekvensterapi. Vi arbetar med Bicom bioresonans vilket är en väl beprövad och mycket avancerad utrustning och behandlingsteknik med ursprung från Tyskland", skriver allergikliniken på sajten.

Påståendet har dock fått en privatperson att gå upp i limningen och anmäla reklamen till Konsumentombudsmannen.

– Detta påstående är naturligtvis falskt. Frekvensterapi är gammal humbug som aldrig funkat, varför det inte heller används inom den riktiga sjukvården. Deras marknadsföring är vilseledande eftersom de påstår sig kunna bota alla allergier med hjälp av en metod som i verkligheten inte fungerar, skriver anmälaren i ett mail till KO.

Lars Tennberg är informations- och marknadsansvarig på Allergikliniken:

– Jag vill påpeka att den här personen aldrig varit i kontakt med oss och aldrig fått vår behandling. Det han säger stämmer dessutom inte, frekvensterapi används inom den riktiga sjukvården. Inte i Sverige men i andra länder. I stora länder som Kina och Indien är det tillåtet på statliga sjukhus. Det är en etablerad behandlingsform och det är sanningen. Däremot kan en del vara skeptiska eftersom de inte känner till metoden, säger han till dagensmedia.se.

Det är nu upp till KO att antingen fria eller fälla reklamen.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev