fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Reklam för fälgar fälls av RO – för fjärde gången

Publicerad: 25 augusti 2010, 09:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Reklamombudsmannen läxar upp en annons för fälgar. Det är fjärde gången företaget ABS Wheels fälls av instansen.

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

MS

Martin Schori


Även denna gång har anmälaren reagerat på att ABS Wheels illustrerar sin reklam för fälgar med hjälp av en lättklädd kvinna. 

ABS Wheels försvarar sig med att bilden tillhör kvinnan på fotot och att den ligger på ett webbhotell utomlands. ABS Wheels undrar dessutom om ”det är RO:s ansvarsområde att bedöma en sida på engelska under en internationell domän” och om en sajt automatiskt kan klassas som reklam eller marknadsföring.

Reklamombudsmannen menar dock att ABS Wheels är ett svenskt företag och därmed måste anses vända sig till den svenska marknaden. Eftersom det enligt RO - saknas koppling mellan den lättklädda kvinnan och fälgar kan annonsen också fällas.

Reklamombudsmannen avvisar samtidigt en överklagan från annonsören Northbike, vars annons nyligen fälldes för att den ansågs vara sexistisk.

Northbike menar att den lättklädda kvinna som fanns i deras annons inte bara marknadsförde en motorcykel utan även en klädkollektion som Northbike ligger bakom.

Ett argument som inte biter på Reklamombudsmannen, som inte anser att det finns anledning att göra en annorlunda bedömning denna gång.

Även Hemköp läxas upp av Reklamombudsmannen då man i en annons hävdat att man genomför ”Sveriges största prissänkning” i samband med att Hemköp rabatterar 3 000 olika varor. Anmälaren menar att livsmedelsjätten inte har några belägg för sitt påstående – och RO håller med.

Är annonsen sexistisk? Rösta i spalten till höger.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev