Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Reklam för dyrare glassar utmanar gayvänligt flyg

I dagens match i DN Reklamcupen möter 2010-års mästare Ingo hårt motstånd i form av Pool.

Helen Preutz


Publicerad: 27 Juni 2013, 08:04
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:41

Ämnen i artikeln:

DN reklamcupenIngoPool

För tre år sedan kammade reklambyrån Grey Stockholm hem vinnartiteln i DN reklamcupen för sin annons för kunden Lidl.

I år ställer byrån, som sedan sammanslagningen med Oglivy går under namnet Ingo, upp igen med samma kund. Annonsen för dyrare glassar bygger på idén att somliga har lägre förtroende för Lidl på grund av deras låga priser.

Så här säger byrån om sin annons:

"I en undersökning gjord av Brandz ansåg större andelen av de som inte handlar på Lidl att de är "för billiga". Därför höjer Lidl priset för att de också ska känna sig välkomna."

I dagens omgång av DN reklamcupen tävlar de mot Pool och deras annons för KLM där de lyfter fram deras insatser för gayrörelsen.

Så här säger Pool själva om annonsen:

"KLM har sedan urminnes tider varit ett väldigt liberalt flygbolag och gör kontinuerligt insatser för Priderörelsen. I år sponsrar de Stockholm Gay Life Award, och flyger till i princip alla Pridefestivaler jorden runt. Det ville vi belysa, med glimten i ögat genom vår annons."

Ämnen i artikeln:

DN reklamcupenIngoPool

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.