Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Reklam för aknemedel stötande

Publicerad: 30 December 2010, 07:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

I en sponsringsfilm för ett medel mot akne har en person satt ett papperspåse över huvudet för att slippa bli retad. Stötande, enligt Reklamombudsmannen.


I reklamfilmen, som är producerad av Able Film, sitter en person i en busskur, med händerna i knäet och en papperspåse över ansiktet.

En speakerröst säger:

"Programmet presenteras av Basiron, ett receptfritt läkemedel mot akne”.

En anmälare, som enligt RO:s beslut själv har mobbats för sin akne, blev "arg och besviken" när reklamen visades.

"Reklam som denna främjar att det inte är okej att visa sig när man har akne. Anmälaren undrar om det verkligen är okej att visa en reklam som främjar mobbing vid aknebesvär och anser den helt klart stötande", skriver RO i sitt beslut.

Annonsören, Galderma, säger att deras undersökningar visar att ungdomar inte vill visa sig ute när de har svår akne och att vissa stannar hemma från skolan. Reklamfilmen ska "illustrera känslan av utanförskap och missnöje med tillvaron" när man har akne, enligt Galderma.

Reklamombudsmannen fäller dock filmen.

"Opinions­nämnden finner dock att reklamen ger intryck av att personer med aknebesvär bör dölja sitt ansikte och att reklamen mot bakgrund av detta är att uppfatta som stötande".

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.